

are certainly an absolute majority of those who claim that bi-polarity is a major step forward from the "horse trading" that the proportional system generated. And maybe from this divine point of view may seem necessary to give them reason. But I do not think the issue is finally resolved once and for all. And 'in fact that of our national costume "in love", only to be confronted with sudden reversals and equally unreasonable. But love, you know, by its nature is blind and unreasonable.
me however, while not appreciating the point acrobatics and blackmail MPs from small parties operated in the so called First Republic, that we should critically analyze anche i difetti, molti ed evidenti, di questa pseudo panacea bipolare, a mio vedere una delle cause, forse anche la principale, dello stato di confusione e regressione culturale in cui versa la politica contemporanea nostrale e nell’insieme, in una sorta di perverso ping-pong, tutta la società di cui codesta è specchio e viceversa.
La questione “bipolare”, che si collega – decisamente – all’osservazione relativa alle “ideologie” (nell’ultimo post), mi pare meriti quindi una ulteriore riflessione. Ritengo infatti che – e mi permetto un esempio banale –, come per ciascuno di noi è necessario sapere dove si intende andare, allorquando si traggono gli abiti dall’armadio, also in the management of a State to adopt legislative measures and strategies of government, it would be (at least) to know what purpose it is intended to achieve. Unless it is the management of public affairs, a sort of agnostic and management of the existing deed merely indifferent to the real needs, to ligittime expectations, in short the destinies of millions of people. Well, maybe it's good that there is no longer the suggestion of the "models" ideological altogether unnatural, limiting and inadequate cages within which they claimed to imprison all reality, but it's not good that has fallen against the into nothingness, and that the citizens of this state fail needless to glimpse an idea, a project of their own future to believe in, to rest their hopes, for which justify their sacrifices or the realization that to get to work confidently with new vigor. An end, then, that in some way, like ideologies, although much milder, certainly less obtuse, schematic and unilateral induce men to overcome their narrow special interest in terms of something more noble and high.
That worries me more, that most disturbs my sense of civic and social, in fact, this excessive tendency towards division, fragmentation, individualism, and this unspoken but practiced daily thinking solo al proprio tornaconto, ad arraffare alla svelta quanto più possibile in un clima di qualunquistica indifferenza, in questa condizione da “o Franza o Spagna, basta che se magna”. Insomma, paradossalmente una situazione che pare proprio una conseguenza di

Così oggi che, per tutto, e addirittura nei partiti (i quali in quanto già “parte” dovrebbero accomunare al loro interno persone che intendono perseguire i medesimi obiettivi) è divisione e lotta, frammentazione personalistica, come accade in certi casi di naufragio, quando ciascuno cavate le scarpe annaspa sgomitando qua e là, incurante di altro che non sia la propria salvezza, che non sia il proprio interesse immediato (salvo rarissime eccezioni peraltro al solito confermative della regola).
E’ un fatto che nel sistema bipolare la parte centrale dell’elettorato, cosiddetta moderata (da noi in modo anomalo occupata tradizionalmente da elettori di ispirazione cattolica), sia determinante the formation of electoral majorities, it goes without saying then that the opposing sides, of necessity, more and more discolored their settings (up to lose any remaining ideological connotation, even up to plagiarized programs) to win the consent Of this small, yet crucial electoral area (which, moreover, being significantly marked by "ideology" religious, forces both sides to at least ambiguous attitudes on the floor of the secular state - but this is certainly yet another problem -). So is that the differences are no longer the point of substance. As with some ice cream, the same base is differently varied according to taste reviews. This ends up shifting the problem from the substance apparently, to the ephemeral pleasure of taste, or smell, or sight ... And the struggle is not aimed at creating a model, to achieve objectives or to a project, but the mere conquest of power management by opposing clans of the same caste. Just as among the families of the Neapolitan Camorra.
So that is how it happened in the last election, no one hears more about this or

Ho più volte sostenuto, infatti, in questo blog, l’assurdità delle innaturali “ammucchiate” che hanno visto condensarsi forze da una parte e dall’altra che nulla hanno a che spartire come cultural and political heritage: Peppone and Don Camillo, or priests and eater, that is,

Si tratta purtroppo di ben più che segnali preoccupanti di un declino morale e civile che va "tingendo" ogni cosa; in una situazione così complessa, in un atmosfera così irrespirabile che anche le forze sane, che pure vi sono, risultano così annichilite a non essere capaci di coagularsi e spazzare via questa marmaglia di politicanti incapaci, di assoluti mascalzoni, meritevoli, come scrivevo qualche giorno fa, di essere presi soltanto a calci nel culo.
Bruno Stepic
San Martino, 30 giugno 2009, SS. Primi Martiri
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